Move For Flow / Träning

Hur ska jag klara av att springa 1 mil?

upload.jpg

Om du behöver börja från scratch med löpningen tror jag på att göra som Femi, min kollega på Lifesum som otroligt imponerande gick från att aldrig ha sprungit, började med 0,5 km, sprang ca 3-4 gånger i veckan, trappade upp successivt från Maj till September och sen sprang Tjejmilen. Läs vad hon lärde sig om löpning under den perioden här.
 

Att låta det ta tid, inte pusha sig själv i onödan, lära sig tycka om processen och att belöna sig själv är så viktigt.
 

Tipsen här nedan är för de som redan pallar 5 km, mer eller mindre. Man kanske springer 1 gång i veckan eller mer och drömmer i smyg om att spontant kunna sticka ut och springa den magiska milen. 

Hur gör man för att ta steget till 10K?

Såklart ska man även då trappa upp, långsamt, långsamt och belöna sig på vägen. Men här vet jag lite mer - hur jag har gjort och vad jag har sett funkar bäst för andra i min omgivning.
 

  • Sänk farten: Såå viktigt! Detta misstag gör jag själv allt för ofta på lopp, och har blodsmak redan efter 3 km, och mörka tankar över hur det ens ska gå att springa halva sträckan. Plocka de första kilometrarna med lätthet istället och bygg upp det mentala, sen kan du öka! 
     
  • Pulsera och lek: Gå, jogga, spring om vartannat, och inbilla dig inte att de där pauserna spelar någon som helst roll eller bryter din kilometer-streak. Kanske till och med ta med dig en vän och köra spontana träningsövningar tillsammans varje kilometer. Det är magiskt för att distrahera sig från att tänka på distansen.
     
  • 1-km intervaller efter din förmåga: Mät med någon app, t.ex. Runkeeper. 1 uppvärmningskilometer (go bonus!), 4-6 intervaller om 1 km, där du vilar 2 min emellan. Mina favorit-intervaller för att komma igång efter en off-period. De är tydliga, och effektiva
     
  • Backintervaller: Hitta en backe som tar ca 25-30 sekunder att springa uppför. Bestäm dig för ett antal mellan 6-12 intervaller. En bra dag brukar jag köra 10 och annars känns 8 motiverande. Rusha uppför och gå nedför, se till så att pulsen gått ner väsentligt påväg ner och springa direkt uppför igen. 
     
  • Känn inte efter: Det gör faktisk lite ont några gånger under en distans över 5 km om man är ovan. Det kan spänna i vader, kanske bränna lite i halsen, stel i höfter eller knän som stör. Det ska inte göra "ontont" men det där lite mer trötthets-relaterade som kommer smygande - skaka av dig. När tankar kommer brukar jag alltså bokstavligen talat skaka axlarna, börja kolla på något längs vägen och distrahera mig. Ibland justera löpsteget lite. Kanske har jag sjunkit ihop lite och påfrestar mina höfter eller springer lite konstigt med fötterna efter ett tag som belastar knäna.
     

Om ni har fler frågor får ni mer än gärna maila mig på lovisa@foodforflow.se, eller om ni vill sticka ut och springa tillsammans någon gång! I'm up for it! 

Ha en härlig måndag! <3

Winter run: Långholmen & Vinterviken

This weekend was b-e-a-utiful! I've missed the sun so much I've gone a little mad so obviously we went out for a run on Saturday when the sun showed up. 

We usually just run the same route out of habit but this time we felt like exploring new hoods so we headed towards Hornstull, down under Västerbron, around Långholmen, everything crispy and beautifully covered in snow.

FullSizeRender.jpg

Then we headed back to Liljeholmen and towards one of my favorite places in Stockholm - Vinterviken.

We've been spending a lot of time out here, swimming, having picnic's, barbecuing, fishing, watching the sunset, feeding the swans and when I was having a time off work I went down here to do my morning yoga a few times.

IMG_1678.JPG

I know, we look like two cross country nerds, I'll give you that but I mean let's embrace who you really are? Right ;)

FullSizeRender.jpg

Long time ago I felt so energized on a Monday. Running really is my favorite kind of rest and recovery. 

Tomorrow - Hill sprint time!

You run the winter, don't let the winter run you

Working from home today. That means I could enjoy my regular running route around Årstaviken during daytime. 

I LOVE IT! 

Especially now that the snow has arrived. In bulk! Stockholm is in shock. Cars are not moving. Trains have stopped. But that doesn't mean you can't move. I've always loved running in snow. During high school I was still focusing on becoming an elite runner (or orienteering runner) so in order to put all my focus on my training I moved to Sandviken, a little bit more north than my hometown Borlänge. We ran outside all year round, in the forest. I especially remember one time strongly, when we were supposed to run long intervalls, of 6 minutes each. It had snowed more than I can remember. So we trudged and fought our way through 1 meters of snow minute after minute. It just seems to never end and the snow just seemed to get heaver. It was definitely the toughest intervalls I've ever done, but also the most fun since it was something different and I felt like the toughest girl alive. Out in the middle of nowhere pushing my way through any obstacles.

I was hoping to get a little bit of that and also to get the feeling that I'm the one deciding how I should tackle this. Sitting inside just because it's getting a little colder, snowing or raining won't make you feel better. If you just keep doing what you usually do, follow your routine it will feel better every single time that you've pushed through.

So I put on my favorite ice bugs and JUST DID IT! 

FullSizeRender.jpg

So beatiful! I'm wondering if I should take my ski's to work tomorrow?

FullSizeRender.jpg

Signs that nature wasn't really prepared to let go of fall before winter came. 

FullSizeRender.jpg

Lately I've been focusing a lot more on strength training so whenever I run it's just for fun and enjoyment. I get to stop, look around, do sprints and play around whenever I feel like. 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

This guy made me company along the way. Positive guy! 

FullSizeRender.jpg

You run the winter! Don't let the winter run you!

FÅ Runner's High

Några bilder från gårdagens fun run! Det var lägen sedan jag fick en sån skön känsla av att springa - en typisk Runner's high! Något jag verkligen önskar att alla kunde få uppleva, om du inte redan har det. Det är verkligen den ultimata rörelse-flow-känslan! Move for flow!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Precis som i min senaste fun run klämde vi den här gången in lite kroppsvikts-övningar och gym. Några små pit stops på vägen, vid de 4 utomhusgymmen som finns i Årstaviken. Totalt blev det 5 långa intervaller där vi kunde pusha på bra eftersom att du vet att du snart får "vila" lite i gymmet. Iaf från löpning.

Känslan av Runner's high: Eufori, oövervinnerlig, allt känns lätt, upprymdhet, boostad och fylld av energi

Vem vill inte ha den känslan? Det finns nog inte ett enklare sätt att vända en skitdag till något bra.

Jag önskar att jag kunde skriva en 3-stegs-guide till att få Runner's high, men det är helt enkelt för random. Ibland känner du dig superstark innan du drar ut, men lyckas ändå inte nå dit och ibland kan det vara som igår, huvudvärk och trötthet som ligger som ett moln över dig och helt plötsligt får du din bästa Runner's high på år!


Men testa det här:

  1. Gå in med mindsetet att pusha dig själv lite extra. Runner's high är en belöning för att du har lagt in ett bra jobb trots allt. Börja långsamt så att du inte riskerar att ge upp innan du nått dit och bygg upp farten gradvis. 
  2. Gör någon liten ändring. Testa att springa en annan väg än du vanligtvis gör. Lägg in lite spontana intervaller. Testa att öka tempot några minuter här och där eller spring en längre sträcka än du vanligtvis gör. Det där nya kan vara det som kickar igång dig!
  3. Flowa med trots dåliga förutsättningar. När det regnar till exempel använder jag mig alltid av det för att boosta mig själv. Bara tanken att jag är ute trots att regnet piskar får dig att känna dig oövervinnerlig. Ingenting kan röra ditt mood.
  4. Njut av de goda förutsättningarna och det fina du har omkring dig. Håll dina tankar upptagna med andra saker omkring dig istället för hur din kropp känns. Himlen, träden, molnen, fåglarna, flygplanen, taken, kanske är det en luftballong uppe och utforskar? Jag ler och nynnar på låtar.

När du minst anar det befinner du dig i Runner's high.

Yoga mornings

This summer I fell in love with yoga. There's no better way of starting your morning or end your days.

I've used yoga studio a lot which I think has a very nice approach where you can take it step by step and decide based on your mood or how much time you have. It's nice to be guided by someone, but sometimes I just put on my own music and go with the flow. When I feel I just need the movements and not really the mental break I even do some flows in front of the TV. 

Now when mornings get a little lighter I will get back to my morning routine again <3

Are you hooked on yoga yet?