Framtiden inom mat, food tech och sociala medier

SCENARIER
 

LÖSNINGAR ISTÄLLET FÖR INSPIRATION

Vi har inte brist på matinspiration. Kanske är det till och med tvärt om, att vi är överbelamrade med inspiration som snarare paralyserar oss? Vi har brist på enkla lösningar som bidrar till att vi kan omsätta all denna inspiration till något som "går att ta på", som faktiskt går att äta! 

Önsketanke: Instagram on demand; du ser en maträtt, får cravings och kan beställa den.
 

JAG ÄR HALV-VEGAN OCH MIN BROR ÄR EN REDUCTARIAN

En uppluckring av grupperingar sker. Den tidigare ganska tydliga vi och dom-uppdelningen mellan veganer och icke-veganer suddas ut. Det är okej att vara något mitt emellan, så länge man har en strävan. Som reductarian strävar man efter att så ofta som möjligt äta hållbart och klimatsmart, dvs mindre kött men man ger sig själv visst svängrum. 

Önsketanke: En demokratisering av vegansk mat och vegan-värderingar. Det blir lättare att äta veganskt och vegetariskt.
 

HÅLLBART ÄR SJÄLVKLART

Vi har utvecklat "det sjunde sinnet", som innebär att maten smakar godare om vi vet att den har producerats "rätt". Fler och fler kommer att välja vegetariskt / veganskt / hållbart.

Önsketanke: Hållbarhet kommer att vara en hygienfaktor för alla företag som jobbar mat, dvs ingenting man som konsument ska behöva tänka på..
 

JAG ÄR EN LOCAVORE

En av de snabbast växande mattrenderna just nu är att äta mer lokalproducerad mat. Restauranger utan "exotisk polish" kommer att växa fram, dvs restauranger med endast lokala råvaror.

Önsketanke: Fler restauranger baserade där maten faktiskt kommer ifrån, dvs gårdsrestauranger såsom Resta Gård som bygger en pizzeria mitt ute på landsbygden.
 

SPANINGAR
 

Produkter

  • Proteinskiftet: Fler växtbaserade proteinrika alternativ kommer att växa fram. Pulled oumph & Pulled oats är bara en början. 
     
  • Insekter: Det är mycket snack om syrsor, baggar, maskar. Och ja, jag är helt säker på att de kommer accepteras av de flesta inom kort. Men fokus måste ligga på SMAK! Om kladdkakan fortfarande smakar kladdkaka tror jag ingen tackar nej till lite extra protein-boost.
     
  • Sjömat: Alger / Sjögräs osv. Jag åt t.ex. sjökorallHobo för någon månad sedan. SÅ. JÄVLA. GOTT!
     
  • Labb-kött: Det är bara en tidsfråga.
     
  • Bifångst: Vi kommer att bli bättre på att ta tillvara på det som råkar hamna i nätet när vi fiskar.
     

Sociala medier

  • Sociala mediers vikt för hur vi väljer mat och restauranger kommer bara att öka. Fler och fler kollar geotaggar / hashtags innan besök. 
     
  • Cateringbolag direkt från Instagram växer fram t.ex. Trap Kitchen
     
  • Företag testar oftare sina produkter direkt i sociala medier innan de produceras. Isabella Löwengrip testar alla sina LCC-produkter direkt på kunderna, och om de trots det inte säljer reas de ut via Instagram / Blogg.
     

Tech

  • Det kommer utvecklas ett FOOD ID som innehåller ditt DNA, hälsostatus, vanor, smakpreferenser, allergier och värderingar som du kan dela med dig av till livsmedelsföretag för att de kunna ge dig en optimal upplevelse
     
  • Robotar som packar och lagar vår mat
     
  • Drönare som lämnar maten vid dörren
     
  • Leverans direkt till våra kylskåp tack vare smarta lås

     

Restauranger

  • Hemmarestauranger / hemmakockar: "Vanligt fölk" kan driva restaurang från sitt eget hem som mikroentrepenörer, eller via digitala tjänster leverera maten hem till folk som längtar efter hemlagad mat.
     
  • Klimatsmarta restauranger med cirkulära system som lämnar så lite avtryck som möjligt. Odlar svamp i kaffesumpen, kompost på baksidan, hydroponiska system för egen odling av grönsaker och örter.
     
  • Digitalisering av restauranger. Så kallade fast casual-restauranger som en blandning mellan en finare restaurang och fast food restaurang. Snabb beställning via skärmar.