FÅ Runner's High

Några bilder från gårdagens fun run! Det var lägen sedan jag fick en sån skön känsla av att springa - en typisk Runner's high! Något jag verkligen önskar att alla kunde få uppleva, om du inte redan har det. Det är verkligen den ultimata rörelse-flow-känslan! Move for flow!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Precis som i min senaste fun run klämde vi den här gången in lite kroppsvikts-övningar och gym. Några små pit stops på vägen, vid de 4 utomhusgymmen som finns i Årstaviken. Totalt blev det 5 långa intervaller där vi kunde pusha på bra eftersom att du vet att du snart får "vila" lite i gymmet. Iaf från löpning.

Känslan av Runner's high: Eufori, oövervinnerlig, allt känns lätt, upprymdhet, boostad och fylld av energi

Vem vill inte ha den känslan? Det finns nog inte ett enklare sätt att vända en skitdag till något bra.

Jag önskar att jag kunde skriva en 3-stegs-guide till att få Runner's high, men det är helt enkelt för random. Ibland känner du dig superstark innan du drar ut, men lyckas ändå inte nå dit och ibland kan det vara som igår, huvudvärk och trötthet som ligger som ett moln över dig och helt plötsligt får du din bästa Runner's high på år!


Men testa det här:

  1. Gå in med mindsetet att pusha dig själv lite extra. Runner's high är en belöning för att du har lagt in ett bra jobb trots allt. Börja långsamt så att du inte riskerar att ge upp innan du nått dit och bygg upp farten gradvis. 
  2. Gör någon liten ändring. Testa att springa en annan väg än du vanligtvis gör. Lägg in lite spontana intervaller. Testa att öka tempot några minuter här och där eller spring en längre sträcka än du vanligtvis gör. Det där nya kan vara det som kickar igång dig!
  3. Flowa med trots dåliga förutsättningar. När det regnar till exempel använder jag mig alltid av det för att boosta mig själv. Bara tanken att jag är ute trots att regnet piskar får dig att känna dig oövervinnerlig. Ingenting kan röra ditt mood.
  4. Njut av de goda förutsättningarna och det fina du har omkring dig. Håll dina tankar upptagna med andra saker omkring dig istället för hur din kropp känns. Himlen, träden, molnen, fåglarna, flygplanen, taken, kanske är det en luftballong uppe och utforskar? Jag ler och nynnar på låtar.

När du minst anar det befinner du dig i Runner's high.